ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΩΝ

Πλατεία Αγίων Θεοδώρων 3

10561 ΑΘΗΝΑ

Τηλ.: 325521

 

Αθήνα 21/9/1998

Αρ. πρωτ. 0011

 

Κο Απόστολο Κακλαμάνη

Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων

Ενταύθα

 

ΘΕΜΑ: Κοινωνιολογία και κοινωνική εκπαίδευση στο Λύκειο.

 

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε

 

Απευθυνόμαστε σ’ εσάς αναλογιζόμενοι την θετική θητεία σας στο Υπουργείο Παιδείας. Κατά τη θητεία εκείνη μετασχηματίσατε ριζοσπαστικά τη σχολική εκπαίδευση. Η προσπάθειά σας είχε σημαντικές, θετικές επιπτώσεις και σε ζητήματα που αφορούν στενότερα τον επιστημονικό σύλλογό μας, στην κοινωνική γνώση των μαθητών του Λυκείου. Με δική σας απόφαση εισήχθη για πρώτη φορά στην ελληνική εκπαίδευση το μάθημα «Κοινωνιολογία» στην Γ’ τάξη Λυκείου (Δ’ Δέσμη). Αλλά και στα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια, που και αυτά ήταν δικό σας δημιούργημα, εισαγάγατε το μάθημα «Προβλήματα της Κοινωνία και του Ανθρώπου». Ήταν πολύ σημαντική η επίδραση του μαθήματος αυτού στα παιδιά, αφού το παρακολουθούσαν όλοι οι μαθητές της Γ’ Τάξης του Λυκείου, δηλαδή ανεξάρτητα δέσμης, είχε βέβαια και ένα επαρκές διδακτικό βοήθημα. Την θετική επίδραση σημειώνουν και οι φιλόλογοι, αφού οι εκθέσεις και η επιχειρηματολογία των μαθητών βελτιώθηκαν αισθητά από τη στιγμή που εισήχθησαν τα μαθήματα.

 

Κύριε Πρόεδρε,

κατά το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας ευρύτερα προβλήματα των νέων έχουν σημαντικά οξυνθεί ή πάντως τους είναι περισσότερο συνειδητά. Η ανεργία σκιάζει τον προγραμματισμό της ζωής τους, διαβιούν πια σε έντονα πολυπολιτισμικές μικροκοινωνίες, η επικοινωνία με τον «έτερο» δυσχεραίνεται. Συνειδητοποιείται ολοένα περισσότερο το περιβαλλοντικό πρόβλημα, ιδίως στους αστικούς χώρους. Ως αποτέλεσμα παρατηρούνται στους νέους εσωστρέφεια, ιδιώτευση, εκρήξεις ανεξέλεγκτης βίας προς τους γύρω αλλά και τον εαυτό τους. Τα αδιέξοδα που αισθάνονται να υπάρχουν οδηγούν σε αδιαφορία προς την πολιτική, τα κοινά, γίνονται συχνά υποχείριο διαφόρων και διαφορετικών επίδοξων «σωτήρων».

Σ’ αυτήν την κατάσταση η κοινωνική μάθηση στο Λύκειο περιορίζεται αισθητά, αντί να αυξάνεται, εμπρός στις οξυνόμενες ανάγκες. Η μεταρρύθμιση του ΥπΕΠΘ καταργεί το μάθημα του ΕΠΛ, καταργεί και τα ίδια τα ΕΠΛ, το μάθημα της «Κοινωνιολογίας γίνεται ένα απλό επιλεγόμενο ανάμεσα σε πολλά άλλα σε κάποια κατεύθυνση της Γ’ Τάξης του Ενιαίου Λυκείου. Ακόμη και αν το επιλέξουν θα το παρακολουθήσουν πολύ λίγοι μαθητές.

Κανένα κοινωνικό μάθημα δεν υπάρχει στα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια, όπου θα εκπαιδευτούν όσα παιδιά επιδιώξουν να εισέλθουν νωρίς στον κόσμο της εργασίας.

Επειδή είμαστε βέβαιοι ότι οι αποφάσεις αυτές δεν κινούν προς ορθή κατεύθυνση την μεταρρύθμιση, και αν πράγματι εφαρμοσθούν στην πράξη θα αποδειχθούν επιζήμιες για τους νέους και την κοινωνική τους διαβίωση απευθυνόμαστε σ’ εσάς για να σας αναφέρουμε τι ο Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων προτείνει, παίρνοντας απολύτως υπόψη τη λογική δόμησης της μεταϋποχρεωτικής εκπαίδευσης, όπως καθορίστηκε πρόσφατα από το ΥπΕΠΘ.

 

Α.        Η «Κοινωνιολογία» να γίνει μάθημα Γενικής Παιδείας στην Γ’ Τάξη του Ενιαίου Λυκείου. Έτσι όλοι οι μαθητές θα το παρακολουθούν.

 

Β.         Να εισαχθεί μάθημα με τίτλο «Κοινωνιολογία της Εργασίας» ή «Κοινωνία και Εργασία» στα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια. Έτσι δεν θα στερηθούν την κοινωνική γνώση και οι νέοι που δεν θα ακολουθήσουν το Λύκειο, αλλά θα στραφούν σε πιο εφαρμοσμένη εκπαίδευση.

 

Σας αναφέρουμε επίσης, ότι βρίσκεται σήμερα σε δυσχερή θέση εργασιακά ο κάδος των Κοινωνιολόγων, ΠΕ 10, που θεσπίστηκε επί Υπουργίας σας. Ο κλάδος σήμερα αριθμεί περί τους 700 καθηγητές. Σημειώνουμε ότι το 10% από αυτούς διορίστηκε το 1998. Η διαγραφόμενη μεγάλη μείωση των κοινωνικών μαθημάτων λειτουργεί αρνητικά στην θετική παρουσία τους στο σχολείο. Πολλοί από αυτούς θα καταστούν υπεράριθμοι αν ο σχεδιασμός του ΥπΕΠΘ θα γίνει πράξη.

 

Κύριε Πρόεδρε,

Ευελπιστούμε για τη θετική ανταπόκριση από μέρους σας σε ότι αφορά την υποστήριξη της πολύπλευρης κοινωνικής και ανθρωπιστικής εκπαίδευσης των μαθητών αλλά και την προάσπιση της θέσης των Κοινωνιολόγων ως καθηγητών στην Β/θμια εκπαίδευση

 

Με ιδιαίτερη εκτίμηση

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                            Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 

 

Καθηγ. Ι. Πανούσης                                                    ΓΙΑΤΡΟΥΔΑΚΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ